|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

رئیس کل دادگستری استان در نشست اطلاع‌رسانی حقوق و بحران آب اعلام کرد

کمیته تخصصی قضایی حفاظت منابع آب خراسان شمالی تشکیل می شود

رئیس کل دادگستری خراسان شمالی خواستار تشکیل کمیته تخصصی قضایی حفاظت منابع آب در این استان شد و گفت: برای برخورد با بهره برداران غیرمجاز آب و صیانت از منابع آب استان، خودم وارد عمل می شوم.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی حجت الاسلام «نورا... قدرتی» در نشست اطلاع رسانی حقوق و بحران آب ویژه قضات و فرماندهان نیروی انتظامی و پاسگاههای انتظامی استان گفت: برای حفاظت از منابع آب اگر امروز اقدام نکنیم فردا باید کاسه گدایی به دست بگیریم.

او هشدار داد: بحران آب، حیات جامعه را در معرض خطر قرار داده است و اگر کنترل نشود باید منتظر پیامدهای ناگوار اجتماعی و اقتصادی باشیم.

وی گفت: در بروز بحران مدیریت آب همه ما مسئولیم، و نمره ما برای مدیریت منابع آب، نمره تجدیدی است و نمره قبولی نمی‌گیریم؛ زیرا دستگاه قضا، دستگاههای اجرایی و قوه قانونگذار چنانکه باید به وظایفشان عمل نکرده‌اند.

رئیس کل دادگستری خراسان شمالی با اشاره به چند مورد از قوانین مدیریت آب کشور نظیر قانون تعیین تکلیف چاههای فاقد پروانه، تصریح کرد: قوانین مدیریت آب کشور مشکل دارند و یکی از دلایل اصلی بحران آب همین قوانین است.

حجت الاسلام قدرتی تاکید کرد: تا زمانی که به آب،‌ جایگاه و ماهیت آن، معرفت و شناخت پیدا نکنیم، نمی‌توانیم آن را حفظ و مدیریت کنیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان شمالی نیز در این نشست گفت: موضوع بحران آب از مباحث اصلی شورای هماهنگی مدیریت بحران استان است و برای آن کمیته مدیریت بحران آب در استان تشکیل شده است.

مهندس «محمدحسین علی‌نیا» افزود: مقوله پیشگیری از بحران در مدیریت آب بسیار ضروری است زیرا آب رفته را نمی‌توان به بازگرداند.

او اقدامات فرهنگی و اطلاع رسانی شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی برای انتقال دغدغه مدیریت منابع آب به لایه‌های مختلف جامعه را بسیار موثر و در خور تقدیر ذکر و تاکید کرد: هر چند مدیریت آب وظیفه تنها یک دستگاه یا اداره نیست و عزم همگانی را می‌طلبد اما مهار اضافه برداشتها و برداشتهای غیرمجاز یک ضرورت جدی است که اقدام عاجل می‌خواهد.

او گفت: متهم کردن یکدیگر توسط دستگاههای مسئول در حفاظت منابع آب، مشکلی را حل نمی‌کند و تعامل سازنده و موثر برای رفع بحران آب لازم است.

مدنیان مدیرکل دفتر حقوقی شرکت مدیریت منابع آب ایران نیز در این نشست از تشکیل و صدور حکم هفت هزار پرونده قضایی برای برخورد با بهره‌برداران غیرمجاز منابع آب در اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب در کشور خبر داد.

وی شمار چاههای غیرمجاز آب در کشور را بین 350 تا 370 هزار حلقه ذکر کرد و گفت: وزارت نیرو به دنبال تعادل بخشی منابع و مصارف آب از طریق اقدامات اجرایی و اصلاح قوانین نارسا در این زمینه است.

دادستان بجنورد نیز در این نشست، ابطال پروانه بهره‌برداران متخلف منابع آب را یک ضرورت خواند و گفت: اضافه برداشت از چاههای پروانه دار بیشترین آمار تخلف در زمینه آب استان است و طبق قانون، پروانه بهره‌برداری این متخلفان باید باطل شود.

«مسلم محمدیاران» با اشاره به اینکه این قانون تاکنون راکد مانده بر ضرورت اجرای آن برای پیشگیری از سرایت بهره‌برداری غیرمجاز منابع آب در جامعه تاکید کرد و گفت: با توجه به اهمیت منابع آب، برای صدور دستور انسداد چاههای غیرمجاز، اگر حفر چاه غیرمجاز محرز باشد، منتظر تشکیل پرونده نمی‌مانیم.

وی خواستار تشکیل یگان ویژه حفاظت از منابع آب شد و گفت: پیشگیری از بحران آب تنها وظیفه شرکت آب منطقه‌ای نیست و همه دستگاههای مرتبط اعم از قضایی، اجرایی و قانونگذار مسئولیت دارند.

او برنامه‌های اطلاع رسانی شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی را در راستای حفاظت از منابع آب قابل تقدیرخواند و خواستار استمرار این برنامه‌ها شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی نیز در ابتدای این نشست ضمن تشریح وضعیت منابع آب استان، حفر چاههای غیر مجاز، اضافه برداشت از چاههای مجاز، بهره‌برداری غیرمجاز از آبهای سطحی توسط موتورتلمبه و ایجاد نهرهای جدید، تجاوز و تصرف بستر و حریم رودخانه ها، تصرف اراضی محدوده مخازن سدها و خطوط انتقال را از عمده ترین جرایم حوزه آب استان ذکر کرد.

مهندس «سید ابراهیم علوی» ضمن تقدیر از دادگستری کل خراسان شمالی، خواستار همکاری برای‌ رسیدگی خارج از نوبت به شکایات و دعاوی شرکت آب منطقه‌ای شد و گفت: صدور دستور قضایی برای برخورد سریع با متخلفان حوزه آب، صدور و اجرای احکام ضبط یا معدوم نمودن ادوات و آلات جرم توسط محاکم قضایی، اخذ تامین مناسب و تشدید مجازات در صدور احکام پیشگیری از تجری مجرمین و اجرای  به موقع دستورات قضایی توسط نیروی انتظامی از جمله انتظارات ما در این زمینه است.

 

 

کد خبر: 506
  تاریخ خبر : 10 مرداد 1395
  آخرین به‌روزرسانی : 10 مرداد 1395
 مدیر روابط عمومی
 2291
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 31
  • بیشترین بازدید همزمان : 462
  • بازدید امروز : 2,264
  • بازدید دیروز : 4,953
  • کل بازدید : 5,126,353
  • آخرین به روزرسانی : 1 اردیبهشت 1403 10:19:36
  • شناسه IP شما : 3.133.109.211

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : خراسان شمالی، بجنورد، خیابان طالقانی شرقی ، بلوار استقلال ، روبروی بوستان شهر
  • کدپستی : 9415644891
  • تلفن : 2-32263281-058
  • فاکس : 32263280-058
  • پست الکترونیکی : info[at]nkhrw.ir
  • پیامک : 30006883
  • تلفن گویا :